Opgericht : 01-11-1946 te Palembang
Onderdeel van : Militaire Luchtvaart KNIL
Ingedeeld bij : LuCoSu (LuchtvaartCommando Sumatra)
Actiegebied(en) : Sumatra
Commandant(en) :
Kapt. B. Wetters
01-11-1946 / 01-12-1947
1e Lt. H. van Weerden
01-12-1947 / 08-1948
Opgeheven :
08-1948
Omgekomen : 3 man
Bij de oprichting van 16 Squadron werd
deze voor een deel bemand met piloten en materiaal afkomstig van het 18 squadron,
aangevuld met personeel van het NEI - PEP (Netherlands East Indies Personel &
Equipment Pool) te Australië.
Het squadron was uitgerust met bommenwerpers van het
type B-25 Mitchell. Enkele B-25's waren omgebouwd tot strafers. Dit waren B-25's
welke waren voorzien van een stalen neus met daarin acht voorwaarts
gerichte mitrailleurs wat tijdens de duikvluchten een enorme vuurkracht opleverde.
De eerste twee maanden na de oprichting was een rustige periode waarin het
squadron slechts enkele malen hoefde op te treden. Begin 1947 veranderde de
situatie. In januari 1947 voerde de TNI enkele grote aanvallen uit op de enclave
Palembang en vloog het squadron in korte tijd veertien operationele sorties.
Het squadron werd ingezet voor verkenningen, transport, konvooibeveiliging en
natuurlijk als steun bij operaties van de infanterie. Een andere taak vond
plaats in nauwe samenwerking met de Marine. Met urenlange
verkenningsvluchten/patrouilles boven zee werd de smokkel tussen Sumatra en het
schiereiland Malakka en de infiltratie van Republikeinse eenheden via de zee
bestreden.
Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd het squadron ingezet
bij operatie "Pelikaan", de uitschakeling van de Republikeinse luchtmacht
(AURIS). Bij het bombardement op het vliegveld Mandah werden twee
vliegtuigen en diverse gebouwen vernietigd, de werkplaats en een magazijn zwaar
beschadigd en de verbindingslijnen verbroken.
Ook verleende het squadron steun aan de opmars van de troepen van de Y-Brigade
in hun opmars naar o.a. Praboemoelih en Lahat en voerde het squadron vele (offensieve)
verkenningen uit.
In totaal heeft het squadron tijdens de 1e
politionele actie 77 sorties gevlogen.
Na de 1e politionele actie waren de activiteiten van het squadron beduidend
minder. Dit was voornamelijk het gevolg van een tekort aan personeel en
reservemateriaal.
Door het grote aantal Nederlands troepen op Zuid Sumatra en de terugkeer van
vele burgers die werkzaam waren in voornamelijk de olie-industrie was er een
nijpend tekort aan goede huisvesting in en rond Palembang. In verband hiermee
werd het 16 squadron eind 1947 gestationeerd te Pankal Pinang op het eiland
Bangka, dat voor de kust van Sumatra lag. Enkele toestellen bleven gestationeerd
op het vliegveld Talangbetoetoe van Palembang.
Reeds in april 1948 werd besloten het squadron, wegen het tekort aan personeel en materiaal, op te heffen. In augustus van dat jaar werd dit besluit een feit en werd 16 squadron samengevoegd met 18 squadron en gestationeerd op Tjililitan.
Literatuur:
Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950. Ward, O.G., Houten, 1988; 382 blz.
I